[Company Logo Image] 

Home Up

 
نوبت دهی آزمایشگاه

 

شيوه فعلي پذيرش و نوبت دهي بيماران در بيمارستانها، آزمايشگاه ها و کلينيکهاي بزرگ مستلزم حضور مراجعه کنندگان در صفهاي مختلف و طولاني است که علاوه بر سردرگمي و برهم زدن آرامش بيماران، صرف وقت و انرژي زيادي را به همراه دارد.در زير به تبيين سامانه اتوماسيون پذيرش، نوبت دهي و برطرف نمودن نيازمنديهاي آزمايشگاه ها خواهيم  پرداخت.

هدف از اجراي اين طرح، مکانيزه نمودن فرآيند پذيرش و نوبت دهي در آزمايشگاه و مديريت ورود و خروج بيماران به بخش نمونه گيری  مي باشد.

1  تعاريف، اصطلاحات و کوته نوشت ها

براي فهم بهتر اين مستند، و همساني برداشت‌ها از آن، اصطلاحات بکار رفته در طرح، تعريف مي‌گردد:

سامانه اتوماسيون: سيستمي هوشمند شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار جهت مديريت خودکار کليه مراحل پذيرش، نوبت دهي و ... در مراکز درماني.

  • پنل: با استفاده از اين پنل، کليه عمليات لازم مانند تنظيم نخستين شماره، فراخواني بيماران (بر حسب شماره دريافت شده قبلي)، کنترل ورود و خروج بيماران به اتاق نمونه گيری و .... قابل اجراست.
  • تابلو هاي اعلان: اين نمايشگرها جهت اطلاع مراجعه کنندگان از آخرين وضعيت نوبتها مي باشد. در سالن مرکزي اين تابلوها بصورت نمايشگرهاي روان نويس بوده و خلاصه ای از وضعيت صف های مختلف را نشان مي دهد. اين تابلوها در محل پذيرش، صندوق و اتاق نمونه گيری نصب گرديده و همزمان با اعلام سيستم صوتي، شماره فراخواني شده را نمايش مي‌دهد.
  • منشي الکترونيکي: به مجموعه پنل، نمايشگر، قفل الکترونيکي درب اتاق نمونه گيری که وظيفه فراخواني، کنترل ورود و خروج بيماران و... را برعهده دارد، منشي الکترونيکي گفته مي‌شود.
  • استيشن نوبت دهی: سيستم مجهز به پرينتر و صفحه کليد جهت صدور نوبت مراجعه کنندگان
  • فرآيند: به کليه امور مربوط به پذيرش، ثبت اطلاعات، محاسبه هزينه‌، نوبت‌دهي و هدايت يک بيمار از ورود تا خروج وي از آزمايشگاه گفته مي‌شود.

2 تعريف مسأله

در جدول زير مشکلات فعلي آزمايشگاه، علل و تبعات آن مطرح گرديده و در پايان به راه حل کلي رفع اين مشکلات اشاره شده ‌است.

مشکل

  • عدم مديريت در تنظيم فرآيند نوبت دهي به بيماران
  • سردرگمي و  اتلاف وقت بيماران

علل

  • عدم وجود يک روية واحد، مطمئن و مناسب براي مديريت فرآيندهاي مختلفي که بيمار با آن روبروست.

آثار

  • پايين آمدن کيفيت ارايه خدمات به بيماران و عدم رضايت‌مندي آنها.

راه حل

  • استفاده از يک پروسة مطمئن، يکپارچه و مکانيزه براي اجراي مکانيسمهاي جاري.

3  نحوه اجراي طرح

        در استيشن نوبت دهی دو کليد برای نوبت دهی جداگانه به مراجعه کنندگان مرد و زن پيش بينی شده است. بيمار با ورود به آزمايشگاه شماره نوبت خود را  با فشار يک دکمه و با توجه به جنسيت خود  از سيستم نوبت دهی دريافت مي کند. در برگه نوبتی که توسط دستگاه به مراجعه کننده تحويل می شود، دو شماره نوبت قيد شده است، يکی "شماره نوبت  پذيرش" که بدون در نظر گرفتن جنسيت صادر مي شود و ديگری " شماره نوبت نمونه گيری" که با توجه به جنسيت بيمار و بطور جداگانه برای مردان و زنان و به منظور فراخوانی وی به قسمت نمونه گيری صادر   مي شود.

        بيمار در سالن آزمايشگاه در انتظار فراخوانی پذيرش می ماند. پس از فراخوانی " شماره نوبت پذيرش" بيمار، کارشناس آزمايشگاه نسخه وی را بررسی می نمايد. درصورت عدم امکان انجام آزمايشات، وی به مراکز آزمايشگاهی ديگری راهنمايي مي شود.

        متصدی پذيرش بيماران را به نوبت و برحسب "شماره نوبت پذيرش" فراخوانی نموده و پس از تنظيم فرم مربوطه و دريافت هزينه های آزمايش، آنها را به قسمت نمونه گيری هدايت می نمايد.

        در قسمت نمونه گيری، زنان و مردان بطور جداگانه و با توجه به "شماره نوبت نمونه گيری" به اتاق نمونه گيری فراخوانی می شوند. 

 توضيح-  همزمان با نمايش و قرائت شماره نوبت در هر مرحله، وضعيت کلی نوبت دهی در پذيرش، نمونه گيری مردان و نمونه گيری زنان در تابلوی اعلام وضعيت-که در  سالن انتظار نصب می گردد- نمايش داده می شود.  

 

دانلود کاتالوگ سیستم  (PDF)

 

Home ] Up ]

Send mail to info@jupin.ir with questions or comments about this web site.
Last modified: 05/27/12